Ökoiskola
„Okosan ökosan”
Iskolánk, mint ÖKO – iskola, abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén.
Öko-iskola Munkaterv 2019-2020-as tanév
ÖKO-iskola beszámoló 2018-2019-es tanév
Ez három szinten mutatkozik meg:
- Pedagógiai szinten
- A társas kapcsolatok szintjén
- Technikai, gazdasági szinten
Pedagógiai szinten:
- előnyben részesítjük a komplex, valós élethez közel álló szituációkat
- beépítjük az ismeretek elsajátításába az adekvát világnapokat
- a passzív szabály- és tudáselsajátítás helyett az aktív, a helyi környezetet felhasználó, a helyi környezetért való cselekvés közben történő tudásszerzésre helyezzük a hangsúlyt
A társas kapcsolatok szintjén:
- törekszünk arra, hogy az egész iskolára jellemző legyen a csapatmunka
- hogy a társas élet szabályai ne előre meghatározottak legyenek, hanem a diákok felelős részvételével kialakítottak
- hogy az iskola ne csak befogadója, hanem aktív alakítója, kezdeményezője is legyen külső kapcsolatoknak
A technikai/gazdasági szinten igyekszünk:
- takarékosan bánni az energiaforrásokkal
- csökkenteni a hulladékok mennyiségét
- szelektíven gyűjteni a hulladékot
- meghatározott ütemben üríteni a szelektív konténerekbe
- az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani
- megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit
Módszerek, tanulásszervezési formák
Pedagógiai munkánk során figyelembe vesszük a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait, ennek megfelelően változatos pedagógiai módszereket alkalmazunk a környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel kialakítása érdekében.
- Kooperatív tanulási technikák
- Osztálykirándulások
- Csoportszintű gyakorlati foglalkozások
- Versenyek
- Témanap – Projektnap
- A tanítási órákon alkalmazott klasszikus módszerek
- Projekthét
- Megemlékezés
Céljaink:
- Legfőbb célunk a tanulók környezettudatos szemléletének formálása, a környezet szeretetére, tiszteletére nevelés.
- Pedagógiai munkánk során nagy figyelmet fordítunk arra, hogy kiemelten szem előtt tartsuk a környezettudatos nevelés és a fenntarthatóság pedagógiájának elveit.
- A munkaközösség figyelemmel kíséri és javaslataival segíti a nevelési tevékenységet, gondot fordít arra, hogy a környezettudatosság beépüljön az éves munkatervekbe.
- A környezetvédelem jeles napjainak és a környezetvédelemnek a népszerűsítése.
- Vetélkedők és előadások szervezése.
- Lakóhelyünk, hazánk természeti értékeinek bemutatása, különös tekintettel a pusztuló természeti és épített környezetre.
- Természeti és környezeti problémák bemutatása, mit tehetünk ellenük.
- Kirándulások szervezése szűkebb és tágabb környezetünk megismerése céljából.
- A természet tanulmányozása tantermen, iskolán kívül, a szabadban.
- Rendszeres szakmai kapcsolat az iskolánkban működő munkaközösségekkel, közös programok szervezése.
Feladataink:
- Az energiatakarékosságra (világítás, szellőztetés, vízfogyasztás) kiemelt figyelmet fordítunk.
- Szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása: az osztályokban, folyosókon elhelyezett gyűjtőedényekbe külön gyűjtjük a papírt és a műanyagot, majd a közeli szelektív hulladékgyűjtőkbe ürítjük.
- Kupakgyűjtés folytatása, pontozásos verseny (zöld pontok gyűjtése, jutalmazás a Fenntarthatósági témahéten), majd elszállítása a választott családhoz.
- Hulladékok kreatív feldolgozása – vetélkedő az újrahasznosítási lehetőségekről („Újra papír” – tojástartóból, papírhengerekből, kupakokból lombos fa készítése, karton dobozból akvárium készítése, CD lemezből óriáshal).
- ÖKO – faliújságon megjelennek a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos tájékoztatások.
- Részt veszünk a környezetvédelemmel kapcsolatos programokban („Teszedd”, Európai Hulladékcsökkentési Hét, Fenntarthatósági témahét).
- Megemlékezünk a Világnapokról (Föld, víz, madarak és fák, állatok).
- Növények gondozása, nevelése:
- szobanövények gondozása az osztályokban, közösségi terekben
- Környezettudatos magatartás, példamutatás:
- hulladékgyűjtők rendszeres ürítése, tisztán tartása
- újra hasznosítható anyagok rendszeres gyűjtése, majd közös felhasználása egy-egy világnaphoz, ünnephez kapcsolódva
- energia, víztakarékosság osztályszinten
- természetes anyagok felhasználása tanítási órákon, napköziben, dekorációhoz
- kézműves tevékenységek természetes anyagokkal
- papírkészítés újrahasznosítással
- papírtermékek készítése újrahasznosítással
- rongyszőnyeg szövése újrahasznosítással
- Zöld Zug kialakítása, aktualitások, munkák megjelenítése
ZÖLD ZUG
SZELEKTÍV HULLADÉKOK ÜRÍTÉSE
TeSzedd!
EURÓPAI HULLADÉKCSÖKKENTÉSI HÉT
Fenntarthatósági témahét
Autómentes világnap
Állatok világnapja
Vizes élőhelyek világnapja
Újra papír napja
Föld napja
Madarak és fák napja
Dátum: 2019. szeptember
Galéria
Intézményünk galériájában megtakintheti iskolai rendezvényeinket, foglalkozásainkat, ünnepségeinket...
Étkeztetés
Élelmezés szervező: Bordásné Radácsi Anikó, tel.: 06/30 304-67-23, Központi telefonszám és email: 52/414-356 (26-os mellék) etkezes@diminfo.hu
Elérhetőség
Debreceni Bárcszi G. EGYMI
4024 Debrecen, Budai Ézsaiás utca 2.
-
Székhely:
- Budai Ézsaiás utca 2. Telephely:
- Nagy Gál István u. 4.