Ökoiskola

ÖKO iskolai munkaközösség

„Okosan ökosan”

Iskolánk, mint ökoiskola abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén. A helyi környezeti értékek és gondok részét képezik iskolánk pedagógiai munkájának.

Az innovativitás három szinten mutatkozik meg:

  • Pedagógiai szinten
  • A társas kapcsolatok szintjén
  • Technikai, gazdasági szinten

Pedagógiai szinten:

  • előnyben részesítjük a komplex, valós élethez közel álló szituációkat
  • beépítjük az ismeretek elsajátításába az adekvát világnapokat
  • a passzív szabály- és tudáselsajátítás helyett az aktív, a helyi környezetet felhasználó, a helyi környezetért való cselekvés közben történő tudásszerzésre helyezzük a hangsúlyt

A társas kapcsolatok szintjén:

  • törekszünk arra, hogy az egész iskolára jellemző legyen a csapatmunka
  • hogy a társas élet szabályai ne előre meghatározottak legyenek, hanem a diákok felelős részvételével kialakítottak
  • hogy az iskola ne csak befogadója, hanem aktív alakítója, kezdeményezője is legyen külső kapcsolatoknak

A technikai/gazdasági szinten  igyekszünk:

  • takarékosan bánni az energiaforrásokkal
  • csökkenteni a hulladékok mennyiségét
  • szelektíven gyűjteni a hulladékot
  • meghatározott ütemben üríteni a szelektív konténerekbe
  • az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani
  • megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit

A munkaközösség tagjai:

  • Kovács-Szabó Tímea – TAI munkaközösség – alsó
  • Bőde Katalin – TAI munkaközösség – felső
  • Jóbi Ilona – ÉÁI munkaközösség
  • Vörösmarty Olívia
  • Hegedűs Ilona
  • Tarr Tímea
  • Csobolyóné Balázs Anita
  • Bökönyi Ambrus – Szakmacsoport munkaközösség
  • Baráth Gyuláné
  • Polgárné Kovács Katalin – Fejlesztő iskolai munkaközösség
  • Gulyás Róza
  • Répási Márta – Komplex egészségfejlesztő munkaközösség
  • Nagy István – DÖK segítő tanár
  • Zsadányi Istvánné – Felkészülést segítő kollégiumi nevelők munkaközössége
  • a természettel kapcsolatos tantárgyat tanítók

Céljaink:

  • Legfőbb célunk a tanulók környezettudatos  szemléletének formálása, a környezet szeretetére, tiszteletére  nevelés.
  • Pedagógiai munkánk során nagy figyelmet fordítunk arra, hogy kiemelten szem előtt tartsuk a környezettudatos nevelés és a fenntarthatóság pedagógiájának elveit.
  • A munkaközösség figyelemmel kíséri és javaslataival segíti a nevelési tevékenységet, gondot fordít arra, hogy a környezettudatosság beépüljön az éves munkatervekbe.
  • A környezetvédelem jeles napjainak és a környezetvédelemnek a népszerűsítése.
  • Vetélkedők és előadások szervezése.
  • Lakóhelyünk, hazánk természeti értékeinek bemutatása, különös tekintettel a pusztuló természeti és épített környezetre.
  • Természeti és környezeti problémák bemutatása, mit tehetünk ellenük.
  • Kirándulások és túrák szervezése szűkebb és tágabb környezetünk megismerése céljából.
  • A természet tanulmányozása tantermen, iskolán kívül, a szabadban.
  • Rendszeres szakmai kapcsolat az iskolánkban működő munkaközösségekkel, közös programok szervezése.

Módszerek, tanulásszervezési formák

Pedagógiai munkánk során figyelembe vesszük a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait, ennek megfelelően változatos pedagógiai módszereket alkalmazunk a környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel kialakítása érdekében.

  • Kooperatív tanulási technikák
  • Osztálykirándulások
  • Csoportszintű gyakorlati foglalkozások
  • Versenyek
  • Témanap – Projektnap
  • A tanítási órákon alkalmazott klasszikus módszerek
  • Projekthét
  • Megemlékezés

Feladataink:

  • Az energiatakarékosságra (világítás, szellőztetés, vízfogyasztás) kiemelt figyelmet fordítunk.
  • Szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása: az osztályokba gyűjtőedényeket helyeztünk, amelyekbe külön gyűjtjük a papírt és a műanyagot, majd a közeli szelektív hulladékgyűjtőkbe ürítjük.
  • Kupakgyűjtés, pontozásos verseny (zöld pontok gyűjtése, év végi jutalmazás „Okosan Ökosan” feliratú pólóval”)
  • Hulladékok kreatív feldolgozása – vetélkedő az újrahasznosítási lehetőségekről („Újra papír” – papírmerítés, kupakokból lombos fa készítése, karton dobozból akvárium készítése).
  •  ÖKO – faliújságon jelennek meg a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos tájékoztatások.
  • Részt veszünk településünk környezetvédelemmel kapcsolatos programjaiban („Teszedd” program).
  • Megemlékezünk a Világnapokról (Föld, víz, madarak és fák, állatok).
  •  Növények   gondozása, nevelése:
  • szobanövények gondozása az osztályokban, közösségi terekben
  • ágyások kialakítása osztályonként, évfolyamonként, majd bevetése fűszernövényekkel
  • Környezettudatos magatartás, példamutatás:
  • tisztasági verseny az osztályok között
  • energia, víztakarékosság osztályszinten
  • természetes anyagok felhasználása tanítási órákon, napköziben, dekorációhoz, „ÖKO karácsonyfa”
  • kézműves tevékenységek természetes anyagokkal – agyag, maradék textíliák, termések
  • Egészséges életmód, sportolás:
  • udvari játékok
  • kirándulások nemzeti parkokba
  • Kulturális tevékenység
  • Zöld Zug kialakítása, – ahol megjelennek az aktualitások, munkáink
  • Pályázatokon, vetélkedőkön való részvétel

Öko iskolai munkaterv 2017/2018

Képek:

Állatok világnapja:

Szelektív hulladék ürítés:

Iskolai szelektív gyűjtő:

“Te Szedd” akció:

Zöld pont gyűjtő fa:

Dátum: 2016-02-01 08:13

Galéria

Intézményünk galériájában megtakintheti iskolai rendezvényeinket, foglalkozásainkat, ünnepségeinket...

tovább...

Étkeztetés

Élelmezés szervező: Bordásné Radácsi Anikó, tel.: 06/30 304-67-23, Központi telefonszám és email: 52/414-356 (26-os mellék) etkezes@diminfo.hu

tovább...

Elérhetőség

Debreceni Bárcszi G. EGYMI
4024 Debrecen, Budai Ézsaiás utca 2.


tovább...